Vevőközpontú megoldások – a kereskedelem jövője

Szerző: Kátai Ildikó Dátum: 2021. 05. 25. 11:11

Igazi shopper marketing oázisra bukkant Mike Anthony. A Marks&Spencer üzlet ugyanis tele van vevőcentrikus ötletekkel, amik közül biztos több beépül majd a jövő élelmiszer kereskedelmébe.

Új dolgok kipróbálása

Mike Anthony, Consumer, Shopper, Retail Expert (fogyasztói, vásárlói és kiskereskedelmi szakértő) az M&S bolt bemutatója a világ számos részén látogatott már üzleteket, sokat tapasztalt szakember. Leginkább az bosszantja, ha a fél világot átutazva más nyelven és más márkaneveken, de ugyanazokkal az unalmas in-store klisékkel találkozik, mint bárhol. Viszont ha a következőkben leírtakhoz hasonló boltokba kerül, shopper marketing mennyországban érzi magát.

M&S

A Marks & Spencer (M&S) prémium jellegű áruház, választékának többsége sajátmárkás, már ez a kettősség is a koncepció különlegességét mutatja. A szerző azt is leszögezi, hogy ez a bolt sem tökéletes, de szeretnivaló a sok-sok okos ötlet, a régi és új ötvözete, mind vevőcentrikus módon megvalósítva. Ez a kereskedő igazán meg akarja hódítani a vásárlók szívét, eszét és persze pénztárcáját. Ez a kereskedő felismerte, hogy a kereskedelem jövője sokkal többet jelent a polcokra kihelyezett termékeknél, az akcióknál és az árengedménynél.

Az első benyomás

Fontos, hogy amint belépünk egy boltba, ne rögtön az ár üzenetek ugorjanak a vásárlókra, mert akkor azonnal át is állnak akciókereső, spórolós üzemmódban. Ebben az üzletben viszont szinte ordít, hogy friss, finom, izgalmas az étel.

M&S belépés

Vevőközpontú üzenetek

A látvány mellett a táblák és üzenetek is megérintenek. Érdemes tanulmányozni ezt a narancs kihelyezést. Nagy betűkkel a facsarásra biztat, azonnal a zamatos, frissen facsart narancslét megidézve kiemel egy lehetséges fogyasztási alkalmat. A kisebb betűk pedig tovább vezetnek, azt javasolva, hogy a narancslét akár egy finom salátaöntethez is felhasználhatjuk. Így változhat egy unalmas citrusféle eladása egy étvágygerjesztő kalanddá és vacsora inspirációvá, amihez természetesen további termékek vásárlása szükséges.

M&S narancs

Másodlagos és keresztkategóriás kihelyezések

Az összetartozó termékek inspiratív, együttes kihelyezése egyértelműen vásárlásra ösztönöz. Így van ez az itt látható bor és sajt, BBQ tűzgyújtó és a steak szeletek vagy éppen a kávé és a keksz együttes kirakásával. De volt még mustár és sonka, chips és mártogató, majonéz és tészta páros is.

M&S keresztkihelyezés

Vásárlói nyelvezetű edukáció

A lenyűgöző sajtkínálat ízkavalkádjában egy egyszerű, de megkapó és érthető tájékoztató segít kiválasztani, ami a vásárlónak a legjobb választás lehet. Semmi túlbonyolítás, eredetről, vagy a tehenek masszírozásáról, csak az ízek bemutatása egyszerűen, érthetően, a vásárlók nyelvén. Két kérdésre ad választ ez a tábla: Melyik fog nekem ízleni? és Miért vegyek egynél többet?

M&S vásárlói nyelv

Fenntarthatóság szükséges a jövő boltjához

Mindenkinek fontos a fenntarthatóság, a kereskedelem sem lehet kivétel. Fenntartható működést segít elő a csomagolásmentes termékek kínálata, az ömlesztett önkiszolgáló tartályok használata saját tartós csomagolásban vagy a bolt által biztosított papírzacskóban. Újrahasznosító gyűjtőhelyek is kihelyzésre kerültek, ahova az otthon már nem használható csomagolóanyagokat tehetik be a vásárlók. Az eladótérben pedig tábla hirdeti, hogy a teljes M&S működése karbonsemleges.

M&S fenntarthatóság

És még sok más ötlet

A grillcsirkés pult az illatokkal és a friss bagette kihelyezéssel az európai nyaralásokat idézi és azonnali vásárlásra ösztönöz. A látványpékség. A sushi bár. Bizony, minden ízlésnek megfelel ez a bolt. Persze vannak hibák, ez az üzlet sem tökéletes. Esztétika, zsúfoltság, egymást kitakaró táblák, túl sok display, ami akadályozza a haladást, de ez már egy másik történet.

A tanulság

Itt az idő, hogy az élelmiszer kiskereskedelem és a márkagyártók sokkal több innovatív, vevőközpontú újdonságot próbáljanak ki. Nem elég néhány új képernyőt kihelyezni vagy még több árkommunikációt használni, hanem tényleg meg kell nyerni, be kell vonni a vásárlókat. Nem ezt a példát kell lemásolni és betenni egy sushi bárt, hanem az adott vásárlóközönség szívéhez kell közel férkőzni, véli Mike Anthony.

Kapcsolódó cikkeink